logo

Du bør blive bedre til at sige nej

Del dette opslag

Succesfulde mennesker forstår værdien af at sige nej

Investorfænomenet Warren Buffet er lidt af en legende, hvis I spørger mig. Han har formået at holde sig på toppen årti efter årti i en branche, hvor konkurrencen er så hård, at man næsten ikke forstår det. Når mennesker er så succesfulde, kan det godt betale sig at kigge på, hvad de gør, og lytte til hvad de siger.

Både ham og Bill Gates peger på “fokus” som det absolut vigtigste, når det kommer til succes. Og nogle af jer har måske allerede læst mine blogs om fokus/forstyrrelser og overspringshandlinger.

Men der er en ting mere, der er hyper afgørende, når det kommer til at holde fokus på det, der er vigtigt for dig. Og det er evnen til at sige nej.

Lad os lige starte med at kigge på et værktøj, som Buffet selv bruger. Jeg vil også opfordre dig til at lave denne lille øvelse.

  1. Lav en liste med dine 25 vigtigste mål.
  2. Sæt en cirkel om de fem vigtigste.
  3. Sæt de andre 20 mål på en “undgå for enhver pris-liste”.

Det er her Warren Buffets måde at tænke på kommer i spil. De fleste mennesker vil typisk fokusere på de fem vigtigste mål. Og så vil de arbejde delvist på de 20 andre. Sådan tænker Buffet ikke. Han siger i stedet: “Ligegyldigt hvad så får de 20 andre mål ikke nogen opmærksomhed fra dig, før du har fået succes med de fem vigtigste.”

Basalt set skal du lære at sige nej til dig selv. Du skal forstå, at du ikke kan opnå det hele. De fleste af os overvurderer, hvor meget tid vi har. Og det saboterer vores største mål og drømme i livet.

Sig nej til venner og familie

Det ikke kun er dine mindre vigtige målsætninger i livet, der kan forstyrre dine vigtigste mål. Det er vel rundt regnet lige så vigtigt, at du er i stand til at sige nej til andre. Og hvis du har en tendens til at være en people pleaser, så er det endnu vigtigere.

Og det kan være hårdt at sige nej. Det kan være, du har en stor familie, hvor der nærmest er ugentlige familiesammenkomster. Og misforstå mig ikke her. Du kan formentlig få succes med din karriere eller din virksomhed, selvom du siger ja til ALLE familiefesterne. Men hvis du også gerne vil være i god form, læse, se dine venner et par gange om ugen, lære spansk og også har andre større drømme og mål, så skal du nok kigge dine prioriteringer efter i sømmene. Giver det mening?

Hvad er vigtigst? Dine drømme og mål i livet eller drukturen med vennerne, som ikke kun tager tid fra dig i momentet, men også sluger dine ressourcer i de følgende dage? Forstå mig ret. Der er i udgangspunktet ikke noget galt i at tage ud med vennerne. Eller at deltage i din kusines baby shower. Men hvis du gør det, selvom du ikke rigtigt har lyst, og det modarbejder dine overordnede mål, så skal du nok overveje at sige nej.

Du vil have alle mulige stemmer i hovedet, der siger: “De bliver kede af det eller sure, hvis jeg ikke kommer.” “Jeg skal jo også slappe af engang imellem – jeg kan jo ikke arbejde hele tiden.” Og det er også rigtigt. Du kan ikke arbejde hele tiden. Det SKAL du heller ikke. Men det er ikke rigtig afslapning, hvis du ikke nyder det.

En anden vigtig pointe er også, at hvis du læser denne blog, så arbejder du med ret stor sandsynlighed mere end gennemsnittet. Derfor vil jeg også straight up sige til dig, at det er din forbandede pligt at nyde den smule fritid, du har! Det er DIT liv, min ven. Du må godt være hård og en smule kynisk, når det kommer til den eneste ressource, vi ikke kan få mere af – vores tid.

Sig nej til forretningspartnere

Lige så vel som Warren Buffet ikke bruger sin tid på hvad som helst, så arbejder han heller ikke sammen med hvem som helst. Han arbejder kun sammen med folk, som han stoler på, folk der skaber resultater, og folk han kan se sig selv arbejde sammen med i årtier.

Han har samme strategi for dem han ansætter.

Hvis du er lønmodtager, så kan du måske ikke kopiere denne strategi 1:1. Men så kan den bruges ift. det job, du har. Hvis dit job ikke bringer dig hen, hvor du gerne vil hen, og du grundlæggende ikke kan lide det, du laver, så skal du nok til at komme videre. Du skal selvfølgelig lave dit forarbejde grundigt, så du ikke må gå fra hus og hjem. Men hvis dit job ikke matcher med dine overordnede mål i livet, og du heller ikke kan lide det, så er det ikke meningen, at du skal bruge flere år af dit liv på den arbejdsplads.

Lev simpelt

Man kan blive overrasket over, hvor simple liv nogle af de mest succesfulde iværksættere lever.

Her er et par eksempler fra Buffet’s liv:

  • Han ejer ikke en smartphone.
  • Han har aldrig haft en computer på sit kontor.
  • Han kørte i den samme Lincoln i 10 år. Dernæst kørte han en Cadillac i otte år. Han beskriver sig selv som en “one car man.”
  • Han bor meget beskedent for en mand, der er god for over 100 milliarder dollars, og har levet det samme hjem i over 60 år.
  • Hans privatforbrug er kun omkring 100.000 dollars om året.

Ting, nye biler og nye hjem med tilhørende flytninger tilføjer kompleksitet til dit liv. Overvej meget grundigt, hvad du egentlig har brug for, og hvad der er vigtigst for dig.

Andre eksempler kunne også være Mark Zuckerberg, som i en lang periode gik i det samme tøj hver dag. Da han blev spurgt om hvorfor, svarede han:

“Jeg vil gerne fjerne alle mindre beslutninger fra mit liv, så de eneste beslutninger, der er tilbage er dem, der handler om, hvordan jeg bedst muligt tjener dette fællesskab.”

Man kan mene, hvad man vil om manden. Men går man i det samme tøj, hver dag for at spare et minut om morgenen på at vælge tøj, så er man fandme dedikeret.

Jeg ser også massefyringerne hos Twitter som Elon Musks forsøg på at gøre tingene mere simple. Man kan godt fristes til at tro at mange ansatte gør tingene mere simple for indehaveren. Og sådan kan det også godt være i mange virksomheder. Men når det handler om en tech-platform, så er det jo netop meningen, at teknologien skal kunne klare det meste. I skrivende stund er hans beslutninger vedrørende Twitter under pres. Men det vil ikke være første gang, at Musk ender med at være den, der ler sidst.

Buffet har også en lignende tilgang. I alle sine virksomheder har Buffet tilsammen næsten 400.000 ansatte. Men holdingselskabet bagved, Berkshire Hathaway’s Portfolio, som man med lidt god vilje godt kan kalde “hovedkontoret” har kun omkring 25 ansatte. Det er altså tankevækkende.

Jeg håber, denne blog kan gøre det nemmere for dig at sige nej til ting i fremtiden. Men husk at du for, at kunne lave knivskarpe prioriteringer, så skal du være fuldt ud klar over nogle meget vigtige ting:

Hvad er dine kerneværdier? Hvis du sætter dine mål uden at være klar over dine værdier, så vil dine mål ofte føles tomme.

Hvad er dine overordnede mål? Hvis du ikke sætter nogle ultimative mål, så vil du ofte ende med pseodoarbejde, administration og de mindst vigtige ting på din todo-liste.

Planlæg. Jeg har den seneste tid været i gang med at kigge på mine overordnede mål og planlægingen af 2023. Derudover planlægger jeg også min kommende uge hver søndag. Og jeg sætter mig et mål hver morgen for, hvad jeg gerne vil nå i løbet af dagen.

Lav den vigtigste ting først. Starten af dagen er typisk der, hvor du har mest energi, mest ro i hovedet og oplever færrest forstyrrelser. Vær ærlig overfor dig selv og få lavet det vigtigste først. Det vil også give dig et skud dopamin, der vil gøre, at resten af dagens opgaver bliver lette som en leg.

En tommelfingerregel siger, at 20 procent af dine prioriteringer giver dig 80 procent af dine resultater. Identificér, og vær 100 procent klar over, hvad de 20 procent er for dig.

En “undgå for enhver pris-liste.” Todo-lister er ikke uden grund populære. Men du skal også gøre som Buffet og have en liste med ting, du IKKE skal gøre.

Få coaching og nogen, der holder dig til regnskab. Jeg bruger selv en relativt stor del af min indkomst på coaching. Men jeg bruger også mine venner, samarbejdspartnere og selv jer læsere og mine følgere på Instagram til at holde mig selv til regnskab. Jeg er godt klar over, at I som sådan ikke kan give mig et rap over nallerne, hvis jeg spiser mere slik, end jeg burde. Men jeg melder ofte mine mål ud via mine kanaler, fordi det giver mig en følelse af, at jeg ikke kun står med mine mål selv.

Tak fordi du læste med!

Mvh Mike Radoor

M·E·R·E Nyhedsbrev